fredag 21. november 2008

Siste dag paa barnehagen

I dag var vaar siste dag paa barnehagen/skolen vi har jobbet paa de siste tre ukene. Siden det naa er sommer-/juleferie for disse barna, skal vi jobbe de fem neste ukene paa et barnehjem.

Ukene paa denna skolen har bydd paa litt av hvert, og det har vaert baade goey og utfordrende. Vi har vaert tre voluntoerere paa skolen denne tiden, og vi har vaert plassert i hver vaar klasse for aa vaere en slags assistent. Det vanskeligste har vaert de gangene barnas egentlige laerer ikke har dukket opp, slik at vi plutselig har fungert som klassestyrer i stedet for assistent... Barna har ikke hatt spesielt mye respekt for oss, baade fordi vi (har vi faatt hoere av barna) snakker rart og har gult haar og hvit hud. Saa de gangene laereren har uteblitt har det vaert ganske vrient aa ha kontroll paa de 20-25 barna i hver klasse; her om dagen endte en time alene i klassen med at en jente graat hele timen uten at det mulig aa forstaa hvorfor, en gutt bloedde neseblod, og resten av guttene i klassen gjemte seg under et bord og nekta og komme ut igjen. Det er vanskelig aa vaere streng nok (noen av barna er tydeligvis ikke vant til grenser i hele tatt, og de spytter og slaar mye paa hverandre), og det vanskelig aa forklare dem ting paa spansk. Men noen ganger har barna vaert veldig aalreite ogsaa, de er utrolig soete, og naar laereren er i klassen har det vaert veldig aalreit; da har vi stort sett hjulpet til naar barna skriver bokstaver eller regner osv.


Sann ca slik ser det ut naar vi provere aa ha kontroll paa unga...



Barna faar "servert frokost" paa skolen hver dag, og er enten en banan, broed eller youhurt. Her er Amir og Belén tydelig fornoeyde med dagens mat!




Oppfinnsomheten til barna er det i hvertfal ikke noe aa si paa, de har veldig lite aa leke med i friminuttene, saa her er noen av jentene veldig fornoeyde med at de fant noe de likte aa leke med - en pose med soeppel...



Paa mandag begynner vi aa jobbe paa et barnehjem for barn mellom 0-6 aar. Der skal i jobbe i fem uker. Vi var paa besoek der en dag denne uka, og barna var livlige og stedet var hyggelig. Saa det blir nok spennende!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei på dere.
Tror jeg blir ved min lest her i gamlelandet.Det er jammen ikke lett å være barn under slike forhold..Syns dere er tøffe som tar del i dette og gjør så godt dere kan.. Klem mamma Elisabeth