lørdag 25. oktober 2008

Puno




Torsdag morgen tok vi bussen til Puno, som er ved Titikakasjoeen paa den Peruvianske siden. Fra i gaar til i dag (loerdag) har vi vaert paa en todagers tur utpaa "sjoeen". Nok et turistopplegg, men det virker ikke aa vaere saa lett aa faa gjennomfoert saanne turer paa egenhaand. Tok ihvertfall baat ut til noen utrolig imponerende oyer, flytende oeyer! Ute paa sjoen, en droey halvtimes baattur fra Puno bor nemlig Uros-folket paa oeyer lagd av en type straa, "totora reeds". Baade underlaget, baatene og husene er lagd av straaene, ganske utrolig... Straaene raatner jo etterhvert, saa de maa hele tiden kutte straa og fylle paa oeya saa den ikke skal forsvinne. Paa hver lille oey kan det bo fra ca 5-20 familier, og de har paa hver oey en "president" som velges hvert femte aar. De lever av fiske (ikke overraskende), og drar i blant inn paa land for aa bytte inn fisken i andre varer.




Etter aa ha besoekt de flytende oeyene dro vi videre til en stoerre, og ikke fullt saa uvanlig oey, hvor vi bodde over natten hos en lokal familie. Ganske annerledes enn hva vi er vant til, men en fin opplevelse.


Her slo vi oss ned for en natt, ganske annerledes enn husene vi er vaant til aa bo i i Norge!

onsdag 22. oktober 2008

El Misti

Namsos har Klompen. Arequipa har ogsaa et byfjell, dog et noe stoerre og mer eksotisk; El Misti, en vulkan paa 5825 moh. Hele loerdag gikk vi og tok bilder av dette fjellet, som sees tydelig fra Arequipa sentrum,og med en gang vi kom hjem fra Valle de Colca fikset vi en todagers tur og guide.

Startpunktet.

Teltplassen.

Tirsdag morgen ble vi henta paa hostelet, i gruppa var oss to og to sveitsiske gutter + guiden. Kjoerte en times tid paa humpete vei/sti med firehjulstrekker foer vi naadde parkeringsplassen 3400 moh. Maatte baere utstyret vaart selv, inkludert telt og 5 liter vann hver, men vi var heldige og soveposene var allerede i basecampen paa 4500 moh. Brukte ca 5 timer opp, tok mange pauser og foelte oss egentlig i fin form. Guiden Herman disket opp med middag, og klokka 18:00 naar sola gikk ned (og det ble veldig kaldt, - 7 ca.) var det tid for aa sove.
Paa toppen!

Klokka 01:00 var det paa tide aa staa opp igjen, og klokka 02:00 la vi ivei. Det var selvfoelgelig moerkt og vi gikk med hodelykter. Gikk rolig og tok pauser hvert 30.-40.minutt, men foelte oss i overraskende god form. Holdt et jevnt tempo, og ca. kl 08:00 var vi paa toppen! Nydelig utsikt til alle kanter, og siden sola hadde staatt opp to timer tidligere var det ikke saa ille kaldt heller. Var veldig fornoeyde!

Tok turen innom krateret foer vi loep i sand/grus ned til basecampen paa bare droeye 40 min (i motsetning til turen opp som tok seks timer). Muy divertido!
Magisk landskap!
Krateret.

Arequipa

Fredag var vaar siste dag paa skolen i Cusco, og etter aa ha holdt to baade lange og minneverdige taler paa spansk, roemte vi byen og dro mot Arequipa. Arequipa er Perus nest stoerste by, og har dessuten masse fin natur, fine fjell og 360 soldager i aaret.

Lamaer og alpakkaer.

Utsikt over Colca Valley.

Loerdag var det sightseeing og rolig dag i sentrum, foer vi paa soendag dro paa utflukt til Valle de Colca. Valle de Colca er en dal utenfor Arequipa der man blant annet finner verdens dypeste canyon. Det var en skikkelig turisttur, men vi fikk det vi var lovet; saa mye fin natur, badet i naturlige varme kilder, saa en dyp canyon, en skokk med lamaer, alpakkaer og vicuñaer og til og
med en stykk av Perus svaere nasjonalfugl Condoren.

Ved Colca canyon.

Kaktusblomst.

mandag 13. oktober 2008

Rafting

Hadde planer om fjelltur i helga, men pga. voldsomt regn den dagen vi maatte bestemme oss var vi feige og ble hjemme. Angret litt da det ble sol likevel, men da fikk vi i det minste tid til en dags rafting. Har aldri proevd foer, men det frister absolutt til gjentagelse! Tilbrakte ca to timer i Rio Urubamba, ca halvannen times kjoering fra Cusco. En fotograf var med paa turen, saa enkelte oeyeblikk er foreviget.

lørdag 11. oktober 2008

Aa trene i Peru

Se for deg at du loeper ut fra Moholt en vanlig soendag, for en liten joggetur. Foer du har passert Rema 1000 har du rukket aa bli vinket til et utall ganger av barn og voksne og blitt ropt mer eller mindre trivelige komplimenter til. Paa vei til skogen har du blitt siklet paa av hunder paa hvert gatehjoerne, og faatt diverse slengkyss slengt fra gamle menn som henger ut av vindet paa Dragvoll-bussen.
Marked vi valgte aa loepe utenom i dag.

Omraade vi loeper i.

Saann omtrent slik er det aa jogge en tur i Cusco. Vi har bare proevd det et par ganger, og det kan bli litt for mye oppmerksomhet av det gode. Da vi jogget forbi en volleyballkamp i dag snudde publikum seg mot oss og begynte aa rope i stedet for aa foelge med paa kampen.

Man merker veldig forskjell fra sentrum av Cusco (Gringostroeket) og ut til der vi bor som er ca en halvtimes gaatur utenfor. Inne i sentrum er de veldig vant med turister og har fokus paa aa faa solgt mest mulig suvenirer. Der vi bor derimot er de ikke saa vant til slike bleikinger som oss og synes tydelig vi er rasende festlige.

Vi har meldt oss inn i et treningssenter her i Cusco, og det er ogsaa litt saa som saa. Vi har proevd spinning et par ganger med blandet hell, syklene er slitene og setet vil ofte ikke stilles opp, noe som ikke er problemtatisk for de lave peruvianerne, men som kan by paa problemer for oss. Instruktoerene er ganske annerledes enn i Norge, de kommer ofte et kvarter for sent til timene, og er bare halvhjertet med. Plutselig gaar de ut, eller de stiller seg og prater litt med de som er der for aa trene i stedet for aa instruere. Treningssentere har en tredemoelle, den har vi proevd noen ganger. Men den er bare lov aa bruke i 10 minutter, noe som muligens skyldes at de vil spare stroemmen, for vi blir jaget bort etter ti minutter selv om det aldri er koe.

Av aktiviteter saann ellers blir det en del gaaing her og der og har vi provd oss paa salsa en gang i uka. Det ser veldig greit ut naar instruktoeren viser oss, men av en eller annen grunn er det ikke like lett naar vi skal prove... Hadde tenkt oss paa fjelltur i helga, men regntiden har satt inn og vi valgte aa avlyse. Satser paa rafting i morgen i steden!

Cusco sett fra oven.

mandag 6. oktober 2008

Machu Picchu



Machu Picchu er en by fra inkatiden som står på UNESCOs verdensarv-liste. Byen ble gjenoppdaget foerst i 1911. Man mener at byen ble grunnlagt av inkaen Pacahacutec omkring aar 1440, og at den var bebodd frem til den spanske erobringen av Peru i 1532. Machu Picchu var ikke en vanlig by, men en «ferieby» for de øvre klasser i inkasamfunnet. Saa her paa Machu Picchu brukte vi altsaa hele soendagen, og det var akkurat saa imponerende som vi hadde hoert og forestilt oss.



Vi startet reisen paa loerdag med fire andre fra skolen. Vi stoppet innom diverse severdigheter paa turen, og ankom Aguas Calientes sent loerdag kveld. Allerede kl 05 soendag morgen startet dagen, vi ville vaere tidlig ute slik at vi kunne vaere en av de 400 som hver dag faar lov aa gaa opp til Wayna Picchu; et fjell med utrolig fin utsikt over selve Machu Picchu.

Formiddagen brukte vi altsaa til aa gaa opp til Wayna Picchu og en grotte i naerheten, mens resten av dagen ble brukt til guiding i ruinene!

Paa loerdag ettermiddag tok vi forresten vaart foerste steg inn i den peruivianske kjendistilvaerelsen. Vi ble stoppet paa gata av noen som skulle starte opp et hotell og som trengte noen som oss (altsaa bleike turister?) til aa vaere med i brosjyren deres. Saa vi ble med de til hotellet, fikk gratis mat (treretters buffett med et utrolig dessertbord) og drikke, og hygget oss der noen timer mens de tok bilder av oss. De lovte aa sende brosjyren til oss i Norge, saa blir spennende aa se!