onsdag 22. oktober 2008

El Misti

Namsos har Klompen. Arequipa har ogsaa et byfjell, dog et noe stoerre og mer eksotisk; El Misti, en vulkan paa 5825 moh. Hele loerdag gikk vi og tok bilder av dette fjellet, som sees tydelig fra Arequipa sentrum,og med en gang vi kom hjem fra Valle de Colca fikset vi en todagers tur og guide.

Startpunktet.

Teltplassen.

Tirsdag morgen ble vi henta paa hostelet, i gruppa var oss to og to sveitsiske gutter + guiden. Kjoerte en times tid paa humpete vei/sti med firehjulstrekker foer vi naadde parkeringsplassen 3400 moh. Maatte baere utstyret vaart selv, inkludert telt og 5 liter vann hver, men vi var heldige og soveposene var allerede i basecampen paa 4500 moh. Brukte ca 5 timer opp, tok mange pauser og foelte oss egentlig i fin form. Guiden Herman disket opp med middag, og klokka 18:00 naar sola gikk ned (og det ble veldig kaldt, - 7 ca.) var det tid for aa sove.
Paa toppen!

Klokka 01:00 var det paa tide aa staa opp igjen, og klokka 02:00 la vi ivei. Det var selvfoelgelig moerkt og vi gikk med hodelykter. Gikk rolig og tok pauser hvert 30.-40.minutt, men foelte oss i overraskende god form. Holdt et jevnt tempo, og ca. kl 08:00 var vi paa toppen! Nydelig utsikt til alle kanter, og siden sola hadde staatt opp to timer tidligere var det ikke saa ille kaldt heller. Var veldig fornoeyde!

Tok turen innom krateret foer vi loep i sand/grus ned til basecampen paa bare droeye 40 min (i motsetning til turen opp som tok seks timer). Muy divertido!
Magisk landskap!
Krateret.

Ingen kommentarer: