Det har jobbet folk i gruvene fra midten av 1500-tallet. Spanjolene skjoente raskt at det var mye rikdom i Ceroo Rico, og slaver fra Bolivias urbefolkning samt slaver av afrikansk opprinnelse jobbet under umenneskelige forhold. De jobbet 12 timers skift i gruvene, og befant seg under jorda i 4 mnd i strekk uten aa faa se dagslys. Det er estimert at ca 8 millioner slaver har doedd grunnet arbeidet i gruvene, og Cerro Rico ble, og blir fortsatt kalt, "fjellet som spiser menn levende".
Det spesielle er at teknologien og sikkerheten ikke har endret seg stort siden de startet aa jobbe i gruvene. Mennene som arbeider der bruker fortsatt dynamitt, hakke, spett osv, og det finnes ikke noen form for maskinelle hjelpemidler. Aa bruke stoevmaske er det ingen som gjoer (det er for dyrt), selv om det er masse farlige gasser og stoev i gruvene. Nettopp paa grunn av dette, oedelegges lungene og faa overlever mer enn 10-15 aar i gruvene (de fleste doer av silikose). Dette gjoer at gjennomsnittlig levealder paa de som jobber i gruvene er under 40 aar... Grunnen til at noen vil ta denne jobben er ikke akkuratt loenna (ca 1000-1200 NOK i maaneden), men rett og slett at det finnes saa faa jobber og saa mange folk, saa dette er de eneste jobbene de har mulighet til aa kunne faa. "Si no trabajan, no comen".
De fleste av de 10000 mennene som jobber i gruvene jobber i smaa grupper som de selv danner. Det er ingen faste loenninger, og hvert arbeidslag faar utbetalt etter hvor mye de utvinner. For aa overleve dagene i gruven tygger de coca-blader for harde livet, og de har sin egen gud "Tio", som de ofrer coca-blader, roeyk og alkohol til, saann at han skal vaere snill mot dem. Tio bor under jorda, saa gruvearbeiderne tror paa Tio naar de er under jorda og paa Gud naar de er over jorda.
Besoeket i gruvene var som sagt veldig spesielt. I tillegg til alt stoevet i lufta ligger gruvene paa ca. 4300 moh, saa det var ubehagelig aa puste der inne. I tillegg var det varmt, og noen steder var gruvegangene saa trange at vi maatte krabbe. Vi syns det var ille nok aa vaere der nede under jorda i 2-3 timer, og det var utrolig godt aa komme opp igjen! Det aa jobbe der dag ut og dag inn, mens du vet at lungene dine gradvis oedelegges, i tillegg til at risikoen for ulykker er hoey gaar det ikke an aa forestille seg...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar