mandag 29. september 2008

Hverdagsliv i Cusco

Naa har vi vaert i Cusco (Peru) siden forrige soendag, og gaatt en uke paa spraakskole her. Spansken sitter ikke akkurat som et skudd foreloepig, men vi har fortsatt tre uker igjen paa kurs, og laerer da litt hver dag. Vi bor hos en vertsfamilien som har tatt oss veldig godt i mot. Familien bestaar av en mamá, en papá, en hund, og to doetre som er omtrent like gamle som oss. I tillegg har de en hushjelp som er der 6 dager i uka for aa vaske og lage mat, saa maten vi faar servert er utrolig bra. De lager alltid alt helt fra bunnen, og har bare friske raavarer, feks synes de det er fantastisk moro her at man i Norge kunne faa mais paa boks. Vi har enda ikke spist marsvin, selv om det er en av delikatessene her, ved siden av lama, men faar se om vi skal vaage oss paa det i loepet av de neste ukene. Vi hadde med en ostehoevel (eller "aaste-yvel" som pappaen kalte det, siden de har stum h her) i gave, som var en uhemmet suksess. Mora sammenligna det med en potetskreller, men ble veldig fornoeyd da det ble oppdaget at den kunne brukes paa ost.















En dame syr veska til Marte med fancy maskin





Skoleveien vaar


Hverdagene for oss naa er litt annerledes enn hjemme, men ikke saa veldig. Vi gaar til skolen klokka aatte, begynner spanskundervisning kl halv ni, og saa er vi paa skolen til det er lunsj saann ett-halv to. Da er hele familien samlet hjemme og vi spiser en treretters lunsj. Etter det er alle stappa og legger seg til aa slappe av litt. Maaltidsvanene her er litt annerledes enn hjemme. Paa grunn av hoyeden (3400 moh), mener de at man ikke maa spise mye senere paa dagen, saa etter lunsj kl ett er det mange som bare spiser kjeks eller en kopp te resten av dagen. Vi faar heldigvis litt broed paa kvelden. Paa kveldene er vi stort sett enten paa diverse aktiviteter i regi av skolen (typisk salsa-kurs med blandet suksees) eller ute paa titting med noen i klassen. Den ene verts-soestra vaar er glad i aa trene og har vist oss det lokale treningssenteret, saa det har blitt et par turer dit ogsaa.

Til helgen skal vi mest sannsynlig til Machu Picchu, det gleder vi oss til!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hu&Hei!
Artig å lese i bloggen deres!
Biblioteksbøkene er nå levert Karianne ;)
Kos dere videre! Klem fra Line!

Anonym sa...

Artig å lese bloggen deres. Siden dere ikke nevner høydeproblemer, er det tydeligvis tilbakelagt. Høres ut som dere har det som plommen i egget. Nå må dere ikke bli bortskjemte da!
Morten

Anonym sa...

Morsomt å både se og høre hvordan dere har det i sør-amerika! Jeg sitter her ganske så misunnelig ved et skrivebord i Sirdal. Gleder meg til videre oppdateringer :)
Klem fra Kaja