Torsdag morgen tok vi bussen til Puno, som er ved Titikakasjoeen paa den Peruvianske siden. Fra i gaar til i dag (loerdag) har vi vaert paa en todagers tur utpaa "sjoeen". Nok et turistopplegg, men det virker ikke aa vaere saa lett aa faa gjennomfoert saanne turer paa egenhaand. Tok ihvertfall baat ut til noen utrolig imponerende oyer, flytende oeyer! Ute paa sjoen, en droey halvtimes baattur fra Puno bor nemlig Uros-folket paa oeyer lagd av en type straa, "totora reeds". Baade underlaget, baatene og husene er lagd av straaene, ganske utrolig... Straaene raatner jo etterhvert, saa de maa hele tiden kutte straa og fylle paa oeya saa den ikke skal forsvinne. Paa hver lille oey kan det bo fra ca 5-20 familier, og de har paa hver oey en "president" som velges hvert femte aar. De lever av fiske (ikke overraskende), og drar i blant inn paa land for aa bytte inn fisken i andre varer.
Etter aa ha besoekt de flytende oeyene dro vi videre til en stoerre, og ikke fullt saa uvanlig oey, hvor vi bodde over natten hos en lokal familie. Ganske annerledes enn hva vi er vant til, men en fin opplevelse.
Her slo vi oss ned for en natt, ganske annerledes enn husene vi er vaant til aa bo i i Norge!
5 kommentarer:
nice
wow nice blog!
Hei.
Hvilehelg hos oss etter Blodslithelg..Kjempespennende å lese på bloggen. Har begynt å håpe at vi får oss en tur til Peru en gang..God tur videre. Klem E og Ø.
Hei!
En liten hilsen fra den andre delen av Amerika. Stilig at du har byttet klubb Karianne! Gratulerer:)
Kos dere videre!
Klem fra Line og Henrik
Å du, å du, en hel Kon-Tikiby! Det er nesten som skolefjernsyn å følge med dere. Nå kan jeg snart alt om Sør-Amerika.
Ha en fin tur videre.
Legg inn en kommentar