mandag 6. oktober 2008

Machu Picchu



Machu Picchu er en by fra inkatiden som står på UNESCOs verdensarv-liste. Byen ble gjenoppdaget foerst i 1911. Man mener at byen ble grunnlagt av inkaen Pacahacutec omkring aar 1440, og at den var bebodd frem til den spanske erobringen av Peru i 1532. Machu Picchu var ikke en vanlig by, men en «ferieby» for de øvre klasser i inkasamfunnet. Saa her paa Machu Picchu brukte vi altsaa hele soendagen, og det var akkurat saa imponerende som vi hadde hoert og forestilt oss.



Vi startet reisen paa loerdag med fire andre fra skolen. Vi stoppet innom diverse severdigheter paa turen, og ankom Aguas Calientes sent loerdag kveld. Allerede kl 05 soendag morgen startet dagen, vi ville vaere tidlig ute slik at vi kunne vaere en av de 400 som hver dag faar lov aa gaa opp til Wayna Picchu; et fjell med utrolig fin utsikt over selve Machu Picchu.

Formiddagen brukte vi altsaa til aa gaa opp til Wayna Picchu og en grotte i naerheten, mens resten av dagen ble brukt til guiding i ruinene!

Paa loerdag ettermiddag tok vi forresten vaart foerste steg inn i den peruivianske kjendistilvaerelsen. Vi ble stoppet paa gata av noen som skulle starte opp et hotell og som trengte noen som oss (altsaa bleike turister?) til aa vaere med i brosjyren deres. Saa vi ble med de til hotellet, fikk gratis mat (treretters buffett med et utrolig dessertbord) og drikke, og hygget oss der noen timer mens de tok bilder av oss. De lovte aa sende brosjyren til oss i Norge, saa blir spennende aa se!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser ut som dere har vært veldig bra:)
Kos dere masse videre!
klem fra Elin.